EINDHOVEN – Het regent klachten bij PostNL. Half januari vallen de kerstkaarten nog steeds door heel Brabant op de mat. Ook andere post is flink vertraagd. Anke van der Sanden uit Breda, sinds december moeder van haar derde kindje, deed alle geboortekaartjes 19 december op de bus. Nog steeds zijn niet alle kaarten aangekomen. “Het is gewoon schandalig. Je wilt dat iedereen weet dat je kind geboren is.”

“Een vriendin van mij kreeg gisteren haar kaartje pas. Sommige mensen hebben nog steeds niets ontvangen”, vertelt Van der Sanden teleurgesteld. Bij sommige kaarten zat ook een uitnodiging voor de babyborrel. Nu moet ze alsnog flink wat mensen gaan nabellen. “Je wilt ook niet dat er maar tien man op je feestje staat.”

Van der Sanden heeft al vaker problemen gehad met PostNL. “Vorig jaar met de verjaardag van mijn andere kindje waren er ook problemen met het bezorgen van de uitnodigingen. Vroeger kon ik er altijd op rekenen dat mijn brieven goed bezorgd werden, maar nu is dat wel anders. Ik heb geen idee waar het aan kan liggen.”

De kersverse moeder uit Breda heeft via Twitter contact gezocht met PostNL. Die beloofde een onderzoek te starten naar de verdwijning van de geboortekaartjes. 

Onjuiste herstelsticker
Marjan Mepschen uit Breda kreeg deze week nog een kerstkaart binnen. “Er zat een herstelsticker op, alsof de postcode niet klopte. Maar toen ik die lospeuterde, zag ik dat de postcode gewoon goed opgeschreven was.” 

Zelf stuurt Mepschen nog ieder jaar flink wat kerstkaarten. “Dit keer heb ik er veertig op de post gedaan, waarvan er ook een aantal te laat aangekomen is. Ik vind het echt schandalig. Het gebeurt steeds vaker dat de post niet op tijd bezorgd wordt. Volgende kerst ga ik mijn kaarten toch via Sandd versturen.”

PostNL ontkent geruchten
Dat de problemen veroorzaakt zouden zijn door een nieuwe sorteermethode, die vlak voor kerstmis geïntroduceerd zou zijn bij PostNL, spreekt woordvoerder Ilse Heemskerk tegen. 

“Sinds begin 2017 voert PostNL stap voor stap de codeerregel in: een code die geprint wordt voor op de envelop, om het sorteerproces makkelijker te maken. Dit wordt bij ongeveer dertig procent van alle post toegepast. Of het dit keer echt slechter is gegaan dan voorgaande jaren, kunnen we nog niet zeggen. Er zijn op dit moment nog geen cijfers bekend. Wel kan ik vertellen dat veel van de te laat bezorgde post herstelpost is. Dus post waar een adres of postcode niet van klopte.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here